úterý 20. května 2008

Mate - čaj kouzelníků

Asi není správným čajomilcem, kdo neochutnal nápoj kouzelníků - Mate. Vyrábí se z listů posvátné rostliny Cesmíny Paraguayské a jeho povzbuzující moc je nenapodobitelná - obsahuje 4% kofeinu (to je asi 1,5x víc než v kávě) a samozřejmě velmi dobře chutná.
Tradičně se popíjí z tzv. Kalabasy/calabazy (je to vlastně vydlabaná tykev) Bombillou - kovovým, bambusovým nebo třeba dřevěným brčkem, speciálně upraveným aby cedil při pití jemné lístečky mate.
K sehnání je mnoho variant mate - klasické zelené mate, pražené, směsy s jinými čaji, kořením, bylinami nebo třeba kokosem. Je mnoho způsobů jak mate dochutit, ale podle mě to není vůbec třeba jako třeba u obyčejného černého čaje který mám raději dochucený nebo fermentovaný. Já mám nejraději čisté pražené mate.
Mate se může přidávat i do alkoholického nápoje, nebo se může pít chlazené - tehdy se nazývá Tereré (podle názvu by mi tak mělo sednout dokonale ale vlastně jsem tereré nikdy nepila hmm asi si udělám na ráno :-) )
Mate je kromě výtečného povzbuujícího čaje také léčivý prostředek. Má silné stimulující účinky na činnost mozku, obsahuje důležité aminokyseliny, vitamíny A, B, C, minerály a antioxidanty. Dobré zkušenosti jsou s mate při redukčních dietách. Přestože obsahuje velké množství kofeinu, je jeho pití zdravější než pití kávy.
Maté zraje měsíc až jeden rok. Podle toho se také liší svojí kvalitou stejně jako třeba víno.

Bohužel z finančních důvodů (dávám teď sot peněz do čaje) nevlastním kalabasu (navíc v hradišti jaksi všechny vyprodali a internetu bych nevěřila - můžou být naprasklé, nekvalitní) a tak piju Mate z Jasmínku (mojí malé čínské konvičky) s cedítkem v ruce :-) ale jednou...až narazím v obchůdku na TU PRAVOU...a budu mít náhodou postradatelné 300,- v kapse... :-)

PSka: Tak mi pravě kamarad, řikejme mu maník, pověděl jak se prý dělá spravé meté podle šamanů - naplní se celá kalabasa a postupně se dolívá horká voda (prý až 20x)... no vypít to podle šamaské tradice tak asi týden oka nezamhouřím :-)

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

no TEDY!
Myslím, že si pro něj zajdu hned zítra do čajovny. Dík za tip, nechápu, proč stále zůstávám u svých ozkoušených čajů a nenechám si přirůst k srdci něco dalšího.

teruda řekl(a)...

To určitě jdi!! je važně skvěle a stoji to za to! ja když jsem na chcipnuti stači par srků mate a jsem probuzena dalšich 5 hodin. A chutna opravdu skvele!

Anonymní řekl(a)...

:-)