úterý 13. května 2008

Křehké Knoflíky


Na obraze od Picassa támhle vpravo je zobrazena Gertrude Steinová. Není to žádná kráska nicméně dokázala vidět svět naprosto jedinečným způsobem.
Když jsem včera šla do knihovny a náhodou vytáhla tuhle tenkou knížečku s roztomilým názvem Křehké Knoflíky, tušila jsem že se zase jednou zamiluju :-) Gerture se dostala tam kam se snad jednou dostanu já. Píše velmi experimentálně. Kniha v podstatě postrádá děj, je to soubor drobných obrazů vylíčených slovy, dělí je jen tři kapitoly - předměty, jídlo, pokoje. Zatím jsem přečetla jen kapitolu předmětů nicméně už teď jsem v oblacích. Asi to nedokážu dost dobře popsat tak to jednoduše opíšu, aneb tady je ochutnávka:

PES.
Opička jde chůzí oslíčka, takže bychom řekli, řekli bychom, že naposled přijdou další vzdechy. Už do toho nevrtej. Opička jde chůzí oslíčka

MILDREDIN DEŠTNÍK.
Důvod, a ne do oblouku, důvod, a to dost nahlas, důvod a navíc děsná rána a vůz navrch, znamení čehosi navíc, pytlík, pytlíček a vžitá barva a prohnanost, štíhlá šedá bez mašle, to vše je ztráta, veliká ztráta odškodnění.

ŠÁLA.
Šála je baret a bolest, rudý balón a vesta, třídič, třídič řečí.
Šála je sňatek, kousíček vosku, malá postava. Šála.
Vyber si los, vyber jej podivnými kroky a s dutinami. Pás je dutý dutý, pás je šál.
Talíř s malou blbůstkou, šechny takové, kterýkoliv.
Vyhov kruhu, to je los.
Byla to chyba uvádět, že smích a ret, stražený šplh a depo, kultivátor a trocha vybírání jsou přes ně dané.

A to jsou prosím jen předměty. Už teď se těším až si přečtu jídlo a pokoje :-)
Hlavním smyslem knihy není ani děj ani dojemná souvětí, vícese soutředí na samotnou barvu a zvuk slov jak je čteme, na melodii a hlavně, nejhlavněji, na fantazii samotného čtenáře. Jestli v knize najde nový nádherný svět, a nebo jen změť nesmyslných slov.
Když jsem si ji dnes četla v čajovně, zatoužila jsem si k ní dát i vodárku, asi bych pak obrazy viděla o to živěji. Ale zase nerada kouřím sama (ono celá dýmka dá jednomu v horku zabrat) přesto zítra asi neodolám a zajdu si i na tu dýmku a dočtu tento literární oříšek.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Tak, název knihy a spisovatelkino jméno již mám poznačené červeným inkoustem na bílém papíru a v pátek nebo sobotu huráááááááá do knihovny. Děkuji za zajímavý tip. Měj se hezky...