pondělí 5. května 2008

Čekuláda


Moje další vášeň...malý přehled :-)

Na prvním místě je vždy kvalitní černá čokoláda - 70-75 % kakaa. Je to opojná droga, není příliž sladká, ale čtvereček po ránu působí jako hrnek kávy a stačí na celý zbytek dne. Nutností je, aby se jemně rozplývala na jazyku a v rukou tála jen velmi pomalu. Platí, že čím menší obsah tuku a větší obsah kakaa, tím je chuť silnější, kvalitnější, ale pozor - 80% je hranice poživatelnosti :-)
Další je klasická čokoláda mléčná. Já preferuji značku milka, je výrazná, velmi sladká ale stále lahodná. Velmi se rozplývá na jazyku a chuť taktéž dlouho vydrží :-) jiné značky (orion, figaro) si mne ažtak moc nezískaly. Něco jim chybí...
Bílá čokoláda je specialitka. Má velký obsah tuku a cukru a mléka, stejně jako černá vysokoprocentní se jí v malých dávkách (kakao neobsahuje takže se lze dohadovat zda má s čokoládou vlastně ještě něco společného kromě tvaru). Já jí příliž neholduji, ale občas nepohrdnu :-)
Čokoládové náhražky, to je hřích, sporsťárna a urážka všech čokoládomilců. Jedná se o neurčitou hnědou hmotu bez chuti, s velkým obsahem tuku a barviva. Je to hnus a je to zdraví škodlivé. S čokoládou to nemá nic společného!
Čokolády s náplní jsou moderní lahůdkou, je to prostředek jak čokoládu lépe prodat, ale musím říct že občas se povede. Mohu doporučit lahodnou čokoládu Geisha, některé druhy čokolády milka - například jogurt-jahoda patří mezi mé oblíbené.
Bonboniéry je, jakožto čokoládový výrobek, také nutno zmínit. Já je nemám příliž ráda, specialitky jako Višně v likéru, nugátové perly nebo pralinky, mi nejsou pochuti. Bonboniéra která mne však jako jediná uchvátila se jmenuje Merci, na druhé straně všudeznámé čokoládové bonbony ve tvaru mořských mušliček.
Obohacené čokolády o oříšky, ovoce apod. také nejsou špatné. Já je nemám příliž ráda, protože mi oříšky vadí (odrobinky se míchají s čokoládou a sladké rozplynutí zanikne a místo toho se pusa naplní oříškovým žvástěm) ale když už, preferuji klasickou studentskou pečeť, opravdu bohatou (oříšky, rozinky, želé) a také čokolády obsahující celé lískové ořechy (u nás například opět milka M-joy která ovšem kazí dojem propagací v reklamě - taková reklama dokáže ledacos znechutit)
Ochucené čokolády jsou, pokud jsou kvalitní, lahůdkou. Nejlepší ochucený skvost co jsem ochutnala je Terry's orange chocolate, je tvarována do měsíšků pomeranče, zabalená v pěkné krabičce, s její chuť přesahuje veškerý popis - pomeranč je velice výrazný a mléčná čokoláda velmi kvalitní. Další čokoládou kterou si, ne příli často, dopřeji, je mátová čokoláda - u nás je nejlepší Sladká Vášeň značky Figaro (až na ten hnusný název!)
Tzv. hořká čokoláda, je zde v čr něčím, co bych nazvala spíše čokoládou na vaření. Nejím to, maximálně vpodobě lineckého pečiva.
Horká čokoláda je velká lahůdka, pokud je kvalitně připravena (opravdu nemám na mysli tu věc co kape z automatu na nádraží), pravá horká čokoláda je velmi hustá, lžička na hladině by se v žádném případě neměla potopit. Připravuje se v různých podobách, od vysokoprocentní lahůdky po bílou, také narazíte jistě na příchutě. Nejlepší horká čokoláda co jsem ochutnala, byla hořká, s neznatelnou špetkou bílého pepře a znatelnou špetkou chilli. Velmi velmi dobré!
"Miluju bublinky" to je další čokoláda - tedy čokoláda s bublinkami. Jsou docela dobré, ale já preferuji klasickou tabulku bez bublinek :-)


No, a teď mi skuste tvrdit že se vám, pokud jste také závislí na této lahůdce, nezbíhají sliny!

A moje oblíbené pochutiny obsahující kakao či čokoládu okrom klasické čokolády?
Chocolate chips cookies - ano, americké sušenky co pojídá Santa Klaus, ale musí být připravené podle mámina receptu, tedy rukou člověka který na nich vyrůstal, tedy američana.
Kinder chocolate - ano, i mě si získal německý blonďáček na obalu, o to více mléčné tyčinky uvnitř.
Brownies - taková rádoby buchta, vhodné užívat jen v malých dávkách! Obsahuje mouku, cukr a kakaový prášek, v poměru zhruba 1:3:5 :-)
Ledňáček - ano, starý dobrý český ledňáček. Nemám moc ráda zmrzlinu, ale tvarohový krém s vrstvou čokolády mě dostane :-)
Banány v čokoládě - nemyslím tu chemickou věc v zeleným obalu za 9,- alebž kolečka banánu polité hořkou čokoládou...jednoduché, chutné velmi.
Karamelky - nejlépe značky toffo - karamelový bonbon, v němž oběvíte čokoládovou kuličku...mňamí
Čokoládové Fondue - (taktéž čokoládová fontána) čokoládový krém s likérem dle výběru, jako příloha čerstvé jahody... :-P
Koňaková špička - kdo by ji neznal, zákusek plněný vaječným likérem v krému a čokoládě...


PS: letos v létě letí křivky, takže please kašlme na diety...a pokud se stydíte u bazénu, nechoďte k bazénu, ale jeďte třeba na čokoládový festival! :-)



4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Tak tento Tvůj článek, milá Terezko, bych označil jako rizikový:-) Ještě, že jsem to tušil, že budeš psát o čokoládě a nakoupil jsem si cukrovinek plnou taštičku a z toho dvě velké čokolády, jednu bílou s kávovým základem a druhou sladkou vášeň s oříškami. Takže jsem Tvůj článek celkem přežil chichichi.

teruda řekl(a)...

Zdeni to víš...:) si mě inspiroval :) ja u psani toho clanku jedla gumove medvidky pac mi cokolada uz doma nezbyla :-P

Anonymní řekl(a)...

Jsem velký fanda čokolád, ale musím se přiznat, že se mi sliny nesbíhaly. A vím i důvod - dneska jsem byla u babi a ta ráda vyrkmuje. Jsem tak nacpaná, že na jídlo a dokonce ani na čokoládu nemám ani pomyšlení.
Mimochodem, dneska jsem jednu měla.
Mimochodem, souhlasím, že nej je ta s 80% kakaa, která je i zdravá. Mimochodem, bílou čokoládu taky nemusím.
Mimochodem, Geisha je jediná čokoláda s náplní, co mám ráda.
Mimochodem, studentskou pečeť zbožňuju.
Mimochodem, co se týče čokolády hořké, tak občas nepohrdnu ani tou automatovou, když nejni lepší po ruce, ale jednou... jednou jsem měla tak nehorázně dobrou horkou čokoládu. Sic bílou, ale přesto dokonalou. Přesně taková, jakou popisuješ. Znám totiž jeden obchůdek a tam prodávají výtečnou točenou zmrzlinu (vanilka, čokoláda, mix), která je fakt celkem velká, je v pravém oplatkovém kornoutu a stojí pouhých 5 kč (!). Jednou jsem na ni tedy tam šla s kamarádkama, ale zmrzlina došla a my byly jsme tak skleslé, že nám prodavačka zdarma natočila jeden kelímek té úžasné horké čokolády. Takže jsem byla náležitě nadšená.
Věta předposlední - vizuálně dokonalý článek. Ty barvy... moc pěkné na pohled. A obsahem taky.
Věta poslední - omlouvám se za předlouhý komentář, ale ono to jinak nešlo :)

teruda řekl(a)...

...mimochodem - miluju dlouhe komentare :) diky